fredag 23 december 2011

Dagen-innan-julafton-traditioner och julklappar

Jag är hemma hos mamma och pappa nu, det är verkligen mer julkänsla här än i min lägenhet. Hade det bara varit snö ute så hade jag julkänslan varit perfekt. Men det gör egentligen inte sådär jättemycket, det ser tråkigt ut ja, men julen är mysig ändå. Jag fick väldigt bråttom med julklapparna i år också, skolan har varit i vägen för allt annat. Men jag blev rätt nöjd ändå med dom, det var svårt men helt okej nöjd är jag i alla fall!

Men nu när jag väl kom hem hit har jag ätit mat, klätt granen med Linda som är helt enligt tradition och så lyssnat på julmusik på finska (också som traditionen säger). Himla fint. Vi har även varit och lämnat julklapparna hos Sussu eftersom vi ska vara där imorgon. Jag har ätit choklad idag också förstås. Vissa saker måste man bara göra, bara för att det är så. Under julen ska man äta choklad, sugen eller inte, choklad ska ner. Tradition är tradition. Som att jag och Linda tillsammans ska klä granen dagen innan julafton. Man kan inte ändra på det (Linda kommer aldrig få fira jul med C, aldrig (eller okej, när jag har någon så kanske...)). Linda ska också sätta dit belysningen i granen, jag ska inte göra det. Vissa saker ska bara vara - för så har det alltid varit. Men det är väl ungefär där våra dagen-innan-julafton-traditioner tar slut. Fler traditioner har vi på julaftonen men det är någon helt annat det.

Inga kommentarer: