måndag 14 juni 2010

Omogen

Idag fick jag veta att jag klarade min andra tenta. Vi har "bara" haft två tentor denna termin, men båda har varit stora, tillsammans med diverse mindre uppgifter så har vi tentan av 30p. En helt normal universitetstermin. Men denna vetskap, att jag nu har klarat min första termin helt okej, innebär det att jag har sex terminer kvar. Det vill säga 3 år / 156 veckor / 1095 dagar / 26280 timmar eller om man så vill säga 1576800 sekunder. DET är helt galet! Samtidigt som det känns mycket så är det inte det. Går min plan som jag vill är jag klar sommaren 2013 och jag är 24år gammal. Samtidigt som jag ibland kan känna mig gammal nu så känns 24 inte alls gammalt. Det är samtidigt lite skrämmande, att jag om tre år ska kunna jobba med det jag läser och kan komma att fatta beslut som kan påverka andra människor liv. Jag som idag knappt kan fatta beslut som rör mig själv - nästan. Jag ringer pappa/mamma så fort jag får en räkning jag inte förstår. Ringer syster eller mamma/pappa för att få veta vissa saker eller för att få veta hur jag ska få reda på saker eller vart jag ska vända mig. Jag är inte svensk medborgare och det är snart val och jag får inte rösta. Det måste jag ta tag i snarast, men jag har dock tänkt på det ett tag. Men varför har jag inte gjort det redan då kan man undra? Jo, för i vissa avseenden så är jag ändå inte en mogen snart 21åring.

Men lika lagligt vuxen för det, för i andra avseenden har jag jag lärt mig mycket och kan klara mig själv.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag lovar att det känns konstigt och man känner sig väldans liten när man sitter där och ska klicka på knapp som gör att tex en arbetsgivare får tusentals med kronor varje månad så att en person får jobb. Sen går man hem kanske en fredag och dricker vin eller äter chokladpudding eller skrattar åt bajsskämt eller nåt annat småfånigt. Sen går man till jobbet igen och tar sånna beslut igen. Det är kooonstigt. Men man kanske vänjer sig. Vet int. Men det däringa medborgarskapet borde du fixa jue.(http://www.migrationsverket.se/info/398.html) Tur du har en sån oooerhört mogen kvinna till syster som kan skicka länk dår;) PUSS!//Linda