torsdag 26 januari 2012

Toalett, mat och dusch

Jag kanske borde berätta lite om hur livet funkar här just nu. Efter några dagar här så börjar man ju vänja sig lite vid saker och ting. Det är så mycket saker som man inte ens tänker på längre eller saker som jag inte tyckte var så jobbiga som jag trodde det skulle vara.

Vi har olika tider varje dag som vi ska iväg på så någon standard tid att stiga upp på finns väl direkt inte. Men när jag stigit upp i alla fall brukar jag käkar frikost. Som brukar bestå av hemmagjord yoghurt med banan och müsli och eventuellt en macka med halvkonstig ost på. Vi har några Maushisar (stavning?) som kommer hem till oss varje dag och lagar mat, städar och diskar, de handlar också maten och lite till frukosten. Maten brukar bestå av någon form av sallad, men sallad här är inte samma sak som hemma. Det brukar alltså vara typ lök, tomat och någon annan grönsak med eller utan yoghurt. Sen till är det såna där platta bröd som jag inte kommer på vad det heter och sen någon grönsaksröra, potatisröra eller någon mer typ av röra. De brukar oftast vara typ två röror eller så. Maten har inte än varit så jättestark tycker jag, eller ja, klart den varit stark men jag dör inte av den! Yoghurten dom gör själva här är faktiskt jättegod. Hur yoghurten görs vet jag inte riktigt men har jag förstått det rätt så görs den på samma sätt som man kan göra hemmagjord viili (vet inte vad det heter på svenska, haha). Man äter förresten inte heller med bestick här, man äter med det där platta brödet. Man river av en bit och sen "plockar" upp mat med det och om man ätit brödet så kör man med fingrarna. Men vi har skedar i lägenheterna såklart som vi kan använda, man äter ju inte yoghurten med fingrarna, hur skulle det se ut? ;)

Duschandet och toalett användandet fungerar ju inte likadant här som hemma. I toaletten får man aldrig kasta papper eftersom rören här är så smala så dom får man slänga i en hink bredvid, jag vet det låter äckligt men what to do. Sen så när man ska spola så fyller man en hink med vatten och häller det i toaletten. Sen när man duschar så får vi sätta på en värmegrej som kokar upp ungefär en hink vatten. Sen så fyller man en hink med det vattnet och blandar med kallvatten från en kran för att hitta sin favorittemperatur. Sedan så tar man en plastkanna som hänger på hinken och helt enkelt häller vattnet över sig. Jag tycker det faktiskt är himla skönt, det är ju inte kallt här och det är (både toa och dusch) smidigare än vad det låter som. I duschen finns det ett fönster men det är liksom aldrig stängt, det är som flera glasrutor som står rakt ut, antagligen för att hålla eventuellt regn ute. Så man står alltså där och duschar med hinkar, känner den speciella lukten utifrån och hör alla nattljud. Mysigt huh?!

Gällande kläder så finns det vissa saker vi måste tänka på. Vi måste exempelvis täcka axlarna, men när vi inte är på studiebesök någonstans så kan vi bara ha linne på oss här på stan. Bara det är breda axelband. Vi ska även täcka benen också ända ner till vaderna. Jag har dock inte köpt så mycket kläder här men jag har köpt två kurtas (indiska klänningar typ) och ett par harem-byxor. Byxorna är föresten himla sköna så ska nog köpa ett par till, det får plats ungefär 2,5 person i dom för det är så mycket tyg. Grejen med kläderna här är ju att inget sitter tajt (förutom tights då, som dom också använder här). Så alla former försvinner ju, så jag känner mig ungefär som en strandad val ibland. Men kläderna är ändå sköna eftersom de är anpassade för vädret här men mina kurtas är nog inget jag kommer ta på mig på fritiden utan endast på praktiken.

Nu blev detta inlägg också väldigt långt så jag avslut nog här och jag ber om ursäkt för eventuella stavfel och dåliga meningsuppbyggnader men jag orkar inte läsa igenom ;) Förresten är blogspot fruktansvärt seg på att ladda upp bilder, så försöker få upp fler på facebook!

Jag och Vickan i kurtas och Jenny har en sari!


1 kommentar:

Anonym sa...

Med den där munderingen så smälter ni in ganska bra :) förutom att två av er är kanske lite för blonda,,,haha puss ma