måndag 23 januari 2012

Pune - Indien!

Igår kom vi äntligen fram till Pune, efter en lång tid vaken och resande. Resan startade halv sju i Sverige och vi var framme här i Pune halv sju (lokal tid) på söndagen. Resan gick för övrigt bra, flyget var dock en timme försenat och mitt säte, på flyget mellan Istanbul och Mumbai, var sönder! Så jag satt upprätt i över sex timmar, totalt på de båda flygen vi fick ta sov jag väl ungefär en timme. Men flygplanet mellan Istanbul och Mumbai var världens bästa, jag älskade planet, det finns unge ungefär en miljon filmer att välja mellan och även tv-serier och dokumentärer. Världens bästa grej! Sen var resan från Mumbai till Pune en upplevelse i sig. Världens skumpigaste resa, jag lyfte till och med från sätet två gånger. Men där lyckades jag ändå (mirakulöst) få sova ett litet tag, jag var så trött att ögonen gjorde ont. Men jag kände mig ändå lagom förstörd när vi kom fram till vår lägenhet. Så det blev att installera sig lite grann och sen lägga sig på sin 15 cm tjocka madrass och sova och resten av dagen sov vi och letade oss till en affär och köpte yoghurt och müsli. En skön kväll blev det ändå, vi käkade lite satt på balkongen och snackade och försökte förstå att vi äntligen har kommit fram till Pune. Lägenheten är föresten helt okej, inte alls mycket möbler men jag trivs faktiskt, känns himla bra med människorna jag bor och jag bara trivs helt enkelt. Lite ovant är det förstås men som sagt, jag trivs!

Idag  har vi varit ut med guider här i den gigantiska stan. Det var bra men himla rörigt! Vår guide pratade i alla fall bra engelska, men med den indiska brytningen dom har så kan det vara svårt att höra vad dom säger ibland. Men vi fick i alla fall se vart sjukhus ligget, gallerior (och nej, än så länge har vi inte sett något galleria som ens påminner om våra hemma), biograf och massa sådana saker. Men jag kommer inte alls ihåg vart något av det ligger. Vi åkte med en rickshaw (stavning?) till vissa ställen så då tappade jag bort mig helt. Så, när vi åkte denna mini-taxi så fick vi också uppleva trafiken från alla håll! Det känns som om det i princip inte finns några trafikregler. Man kör så nära varandra man kan, tutar gärna konstant och så gör man en u-sväng när man plötsligt kommer på att man vill åt andra hållet. Det är alltså helt galet. Sen att gå över vägen är helt enkelt läskigt med den trafiken det är. Det är meningen att man bara ska börja gå över vägen när det passar och sen slänga upp handen och ”stoppa” trafiken. Vi har inte försökt själva än, utan vår guide fick visa oss idag hur man gör. Vilket gjorde att man kände sig som en femåring. Men på något sätt måste man väl lära sig! Vi har idag också fixat telefoner med indiskt nummer samt Internet. Vilken är smidigt, dock så är ju hastigheten på Internet något vi kunde hitta i Sverige när man fortfarande ringde upp det. Så jag lyckades bara ladda upp en bild, såklart på mig själv! Bilden är från flyget mellan Istanbul och Mumbai och jag upptäckte hur fantastisk tv-grejen var, haha :)

Tiderna här i Indien är förresterna väldigt ungefärliga. Det är bara att räkna med –ish tider hela tiden. Vi skulle exempelvis idag vara tillbaka i lägenheten vid tre (efter guidad tur och lunch) men vi fick in maten på restaurangen vid tre. Men det är bara att vänja sig, och det är faktiskt ganska skönt med dessa tider, det är bara att acceptera och surrender som vår handledare här sa.

Jag avslutar detta svamliga (och långa!) inlägg här, jag vet inte hur ofta och när jag kommer att uppdatera men jag försöker göra det så ofta jag kan. Just nu är jag ganska trött eftersom det är mycket intryck. Men jag hoppas alla har det bra där hemma och skriv gärna vad som händer där!




2 kommentarer:

Anonym sa...

Där där du inte så trött ut..:) skönt med värmen , här är det 2,8 grader kallt ! puss ma

Sofia Holtfors sa...

Hej kompis:)
Här är i Uppsala är det snö och kallt. Det kom när du åkte:P
Mysigt om det håller sig och inte blir slask.
Kul att du skriver och man får reda på att du lever åtminstone:P För sånna som inte har facebook;)

Ha det så bra.
Puss och kram