onsdag 1 februari 2012

"What's that on your lip?"

Det får bli en ganska kort uppdatering idag, jag ska strax sova och sen imorgon ska vi upp tidigt! So, here it goes:

Nu har vår praktik här börjar på riktigt kan man väl säga. I måndags var vi på universitetet här och blev välkomnade och så delades vi in i mindre grupper och fick följa med studenter hem. De som vi var hos bodde i en lägenhet, de bjöd även på mat och ställde ungefär en miljard frågor. "How is the economy in Sweden? Who is your favourite actor? Do you have poor and rich people in Sweden? What is your dad working with? What's that on your lip?". Det var alltså frågor om allt, och den sista frågan där var förövrigt om min piercing, som typ fem personer har frågat om. Haha :) Vi fick även vara med på massor av bilder, med farmor, med grannen,  med släkten ja… alla. Jag tror det till och med filmade när vi åt. Så det var en intressant upplevelse, men det var riktigt kul och hela dagen var himla bra!

Igår, tisdag, var vi på SOS Balgram, alltså SOS barnbyar. Det var också intressant och kul att träffa alla barnen. De var lite konstigt i början men sen när barnen upptäckte hur roligt det var att vara med på kort så blev det bra. Sen att få ta bilderna själv var ännu bättre! Så jag sprang efter en lite tjej för att hålla koll på min kamera, man var ju lite nojig men det gick bra och både dom och vi hade kul! Så under vissa av dagarna här blir det en hel del bilder. Men idag var vi på ett ställde dit barn med någon form av funktionshinder (fysisk och psykisk) kan få komma någon gång ibland och vara med på olika typer av aktiviteter. De har allt ifrån musik aktiviteter till pool där de kan få bada. Där tyckte jag det kändes lite olustigt att ta bilder på det sättet så därifrån har jag bara några få, mest på oss studenter. Tyvärr var besöket bara några få timmar men det var riktigt intressant! Efter besöket så skulle vi äta tillsammans med de studenter (från universitetet härifrån Pune) som var med oss och vi gick till en riktigt lokal restaurang, alltså ett riktigt hak. Där betalade vi 136 rupees för tre maträtter, två cola och en buttermilk. Det är ungefär 20 kronor, heeelt galet. Och ja, det var gott också! ;)

Nu ska jag som sagt sova, hoppas allt är bra hemma :)

1 kommentar:

Maria Mattsson sa...

Hej vännen, var kul att höra att allt verkar bra. Här är det också bra, jag sitter och förbereder en redovisning som ska vara klar till på måndag. Det är 10 grader kallt och snöar lite lätt. De har varnat för att ryska snökanoner ska komma in över landet och ge upp mot 3 dm nysnö på sina ställen. Bra tycker jag men du är nog glad att slippa va? ;) Björn är på jobbet men slutar väl snart och då ska vi åka till Kungsör, jag ska till pappa och Björn ska till din mor på klippning. Ha det fortsatt superbra så hörs vi snart igen!
Många kramar från Maria